Mikähän siinä on, että kun tota puuterilunta on tiet täynnä ja varmasti jokainen autoilija tietää kuinka se pöllyää tiestä ja estää näkyvyyden aika hyvin, niin silti pitää paahtaa moottoriteillä menemään 120km/h lasissa? Eikö ihmisillä nykyään oo minkäänlaista järkeä päässä tuolla liikenteessä?

Joo, kyllä mäkin kesäsin paahdan ylinopeudella yleensä menemään, mutta talvella osaan höllää mun kaasujalkaa. Varsinkin tollasella kelillä mikä tänäänkin tuolla oli. Jos näkyvyys on nolla niin sillon saa höllätä sitä kaasua. Kukaan ei tuu nauraan sulle, että vittu mikä urpo.

Tiedän, että siellä varmasti oli moni autoilija joka ajo hiljasemmalla vauhdilla, eli ei todellakaan kaikki autoilijat ole syypäitä tällaseen. Ja varmasti vaikka ois ajanu hiljasemmallakin vauhdilla niin se peräänajo tuli, no can do. Mutta kuinkahan monelta peräänajoilta olis vältytty jos ihmiset vois oikeesti tiputtaa sitä tilannenopeutta? Varmaan aika monelta. Eikä varmasti ollu syypäitä kaikki yksityisautoilijat, olihan siellä busseja ja rekkoja. Ja rekat näistä on mun mielestä ehkä ne pahimmat. Niitä ei paljon se kaasun höllääminen kiinnosta, se on tullu huomattua jo aiemminkin.

Viime talvena tultiin Jyväskylästä miehen kanssa. Mä olin sillon vielä raskaana. Ja ennen Lahtea huomattiin, että keli alkaa meneen huonoksi, joten mä en sitten ajanutkaan sitä loppu matkaa, mikä mun piti ajaa. Ja onneks en ajanu. Rekat paahto sata lasissa ohi ja kyllä siellä niitä henkilöautojakin tuli. Lumi pöllys samalla lailla kun tänäänkin. Liikenettä ei siilon ollu yhtä paljon, oli sunnuntai ilta. Jossain Lahden ja Mäntsälän rekka paahto meitin ohi ja lumet pöllys niin hyvin, että me ei enää nähty missä tie meni.. Jossain vaiheessa oltiin jo poikittainkin tiellä. Voin sanoo, että pelästyin muuten pikkusen. Sieltä kun olis auto tullu takaa ni morjens.. Me ajettiin varmaan 60-80km/h Lahdesta Vantaalle. Ja mua pelotti ihan hirveesti koko matkan.

Eli oisko mitenkään jos vaikka jokanen oikeesti vähän miettis sitä ajotyyliään tuolla. Mielenkiinnolla odotan huomista kun on lupailtu vähän samanlaista keliä. Noh, liikennettä ei onneks oo yhtäpaljon, mutta silti. Siellä on monen henki vaarassa jos siellä paahdetaan menemään ku päättömät kanat. Jos haluaa iteltään vetää nirrin veks niin ok, mutta sen voi sitten tehdä jossain muualla kun liikenteessä. Tuolla on kuitenkin niin paljon lapsiakin autojen kyydissä yms. Ja vaikka autot oiskin täynnä aikusia niin ei se siltikään oikeuta toimimaan miten tahtoo. Liikenne sujuis paljon paremmin kun porukka oikeesti ajais tilanteiden ja sääolojen mukaan, eikä yrittäis ohitella miten sattuu kun toisella kaistalla ajetaan hiljempaa. Joskus siihen hiljaseen ajoon on oikeesti syytäkin.

Mä olen nyt purkautunut tän asian suhteen. Toivottavasti tällasta ei enää tapahdu, koska on aika surullista lukea noita tilastoja. En tiedä johtuuko äitiydestä vai mistä, mutta kyllä mua mietittyttää kuinka monta lasta tuolla kolarialueiden keskellä on ollu. Toivottavasti niistä eik yksikään joutunu sairaalaan.

 

-Morki